De Bisschop van Myra
Volgens de overlevering werd ongeveer 270 jaar na Christus in de
havenplaats Patara in de provincie Lycië in Klein-Azie (het huidige
Turkije) een bijzonder jongetje geboren. Het was de zoon van de rijke
koopman Theopanus en diens vrouw Anna-Nona.
De jongen kreeg de naam Nikolaos ofwel Nicolaas, wat heel toepasselijk
‘overwinnaar van het volk’ betekent. Nicolaas groeide op tot een
aardige en verstandige jongeman met belangstelling voor geestelijke
zaken. De oom van Nicolaas, die ook Nicolaas heette, was bisschop van
Myra, een stad in de buurt van Patara.
|
De Sint-Nicolaaskerk in Myra
Ook zou hij dankzij een snelle luchtreis drie hoge officieren hebben
bijgestaan, toen deze beschuldigd werden van hoogverraad. Nicolaas
verhindert hun terechtstelling door in een droom aan de keizer te
verschijnen en te dreigen met de wraak van God ingeval de onschuldige
officieren zouden worden gedood. Betreurd door talloze stad- en
landgenoten zou de bisschop op 6 december 340 zijn overleden. Zijn
lichaam werd bijgezet in Myra, maar in 1087 roofden Italiaanse
kooplieden zijn lichaam en brachten hem over naar Bari.
Jaren later werd hij heilig verklaard door de Grieks-katholieke kerk,
waartoe hij behoorde. Toen kwam er Sint voor zijn naam. Deze erenaam
komt van het Latijnse ‘sanctus’ dat ‘onschendbaar gemaakt’ betekent.
Vanwege zijn voorbeeldige leven vol goede daden mocht Nicolaas nu
officieel worden vereerd in speciaal voor hem gebouwde kapellen en
kerken. De oudste aan hem gewijde kerk stamt uit het jaar 550 en staat
in Istanbul, toen nog Constantinopel geheten.
Er zijn helaas geen historische bewijsstukken betreffende de persoon en
het leven van Nicolaas van Myra. Dat hij in 325 na Christus op het
Concilie van Nicea zou zijn geweest, kan blijken uit het feit dat zijn
naam voorkomt op de Arabische namenlijst van de aanwezige bisschoppen.
|
Dit naar-binnen-gooien vinden we terug in het ingooien van appeltjes,
pepernoten en snoepgoed in de vorm van chocolademuntjes. Ook de
mannelijke en vrouwelijke speculaaspoppen, vrijers en vrijsters, en de
suikeren harten zijn aan deze legende ontleend.
Nu is ook de naam goedheiligman te verklaren. Het komt van
goed-hylik-man, wat goed-huwelijksman betekent. Een huwelijksmakelaar
die voor een goede huwelijkspartner zorgt.
Van een latere datum is
het wonderverhaal over een waard die vanwege een naderende hongersnood
drie scholieren slachtte en daarna inpekelde zodat hij voedsel had. Een
variant is een Noord-Frans verhaal over een herbergier, die drie
jongelingen om hun geld vermoordde en hun lichamen in een kuip
inmaakte. In beide legenden doemt gelukkig de Heilige Nicolaas op, die
de gedode jongeren weer tot leven wekt.
|
De Heilige Nicolaas
De Heilige Nicolaas is een van de meest vereerde heiligen in de wereld
van de ongedeelde christelijke kerk. Na de verdeeldheid - met name na
het Grote Schisma van 1054 en de afscheidingen die daar weer uit
voortvloeiden - bleef toch de verering van de Heilige Nicolaas
voortbestaan. In alle orthodoxe kerken, van Griekenland tot Rusland en
van Jeruzalem tot Georgië, worden zijn feestdagen gevierd. Op 9 mei
wordt de veiligstelling en de overbrenging van zijn relieken in 1087
van Myra (Klein-Azië) naar Bari (Italië) gevierd. De 6e december is
ingesteld ter nagedachtenis aan de sterfdag van de Heilige Nicolaas.
De verering voor de Heilige Nicolaas begon in het gebied van de
oostelijke Middellandse Zee. Daar werd hij met name de patroon van de
zeelieden. Het verhaal gaat dat de Heilige Nicolaas tijdens een
pelgrimsvaart naar Jeruzalem een matroos die uit de mast gevallen was
tot leven wekt. In Rusland wordt hij met name beschouwd als de grote
beschermer van de kleine boeren, terwijl hij in West-Europa meer bekend
is als de goedhartige en gulle beschermer van kinderen. Als beschermer
van kooplieden werd hij tevens een belangrijke heilige in de lage
landen.
De stad Bari in Zuid-Italië, waar het heilig gebeente van de Heilige
Nicolaas rust, is door de eeuwen heen een drukbezochte pelgrimsplaats
gebleven. Uit het gebeente vloeit sinds zijn begrafenis myron (een
geneeskrachtige balsem), die nog steeds wordt opgevangen en wonderen
verricht.
Sinds de 13e eeuw is de viering van Sint Nicolaas in West-Europa
algemeen en is hij de meest aanbeden heilige en patroon, d.w.z.
beschermer van scholieren, huwbare jeugd, kooplieden, zeelieden,
reizigers enz.

Icoon van de Heilige Nicolaas van Myra.
In de middeleeuwen werd er vóór de feestdag (=sterfdag) van de Heilige
Nicolaas van Myra (6 december) uit de arme kinderen van een stad een
kinderbisschop gekozen plus assistenten (allen jongens). Deze kregen
tot 28 december ("Onnozele Kinderen") voedsel en geschenken, waaronder
schoenen. De overige kinderen kregen geld en een vrije dag om op 6
december feest te kunnen vieren. Het oudste bewijs hiervoor bij ons is
te vinden in een stadsrekening van Dordrecht uit 1360. Later gaat men
alle arme kinderen trakteren, wat zich dan ontwikkelt tot een algemeen
volksgebruik, waarin schoeisel als vindplaats van snoep en geschenken
een grote rol gaat spelen. Sinds het eind van de 15e eeuw werden er
begin december sinterklaasmarkten gehouden, die tot in de 19e eeuw
traditie waren, hoewel er veel weerstand was vanwege het
rooms-katholieke aspect.
In de 17e eeuw is er zelfs een kinderopstand geweest tegen het door
stadhouders ingestelde verbod van het sinterklaasfeest. De jeugd kreeg
toen haar zin, maar de sinterklaasmarkten op de openbare weg werden
uiteindelijk verboden. Het feest werd alleen nog maar in de huiselijke
kring gevierd als kinderfeest. In de 19e eeuw duikt de bisschop weer in
het openbaar op. In 1888 is er sprake van een sinterklaasintocht in
Venray. De eerste officiële intocht in Amsterdam stamt uit 1934. Van
lieverlede gingen ook volwassenen meedoen met het feest, vooral in de
opbloei-jaren na 1945.
Zwarte Piet
Waar Zwarte Piet vandaan komt is moeilijk vast te stellen. Nicolaas zou
op slavenmarkten vele donkere slaven hebben opgekocht, om ze vervolgens
weer vrij te laten. Als dank voor die vrijheid zouden velen in dienst
van Nicolaas zijn getreden. Maar er bestaan zo vele legenden.
De Zwarte Piet, zoals we hem nu in Nederland kennen, zien we voor het
eerst verschijnen in een sinterklaasboekje uit 1850. Het boekje werd
geschreven door Jan Schenkman, een schoolmeester uit Amsterdam.
Schenkman schreef in 1850 het hypermoderne sinterklaaslied ‘Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan’.
Evenals de stoomboot, die toen net nieuw was, is ook Spanje dat als
thuisland van Sinterklaas wordt genoemd opmerkelijk. Vermoedelijk gaat
dit terug op het feit dat Zuid-Italië in de 16e eeuw bij Spanje hoorde.

De welvaartsgroei van na de Tweede Wereldoorlog creëerde een volgende
nieuwigheid: sinterklaasavond. De schoencadeautjes werden nog steeds ’s
nachts (vaak door de Pieten door de schoorsteen) gebracht. De avond
ervoor zat men vol ongeduld bijeen en werden er liedjes gezongen. Maar
de grote cadeautjes: ze werden steeds maar duurder en dus groter,
verhuisden van de schoen naar de eettafel, waar de kinderen ze in het
bijzijn van hun ouders vrolijk konden uitpakken. Zo ontstond dus
pakjesavond, waarbij de cadeaus in een zak of mand voor de voordeur
worden neergezet. Vaak door een haastige Piet, die nog net de tijd had
om op de deur of het raam te bonzen.
En Sint en Piet werden steeds populairder. Ze verschenen op scholen en
ook tijdens feesten van vereniging en bedrijf. En natuurlijk kregen zij
een landelijk onthaal op televisie.
Maar er ontstond toch
kritiek op hen. De commercialisering van het feest wekte bij velen
irritatie op. Ook het feit dat men kinderen iets op de mouw spelde werd
door generaties antiautoritaire pedagogen verfoeit. En ook kwam Zwarte
Piet onder vuur te liggen, omdat hij door enkele groeperingen gezien
werd als iemand met een donkere huidskleur en slechts de functie van
knecht kreeg toebedeeld. Zwarte Piet kon soms ook dreigen met de roe,
waar de nationale TV Sint in 1965 gelukkig een einde aan maakte.
Maar de
grootste dreiging was de generatie tweeverdieners, die geen zin meer
hadden om bewerkelijke sinterklaassurprises in elkaar te zetten en
elkaar liever designspulletjes gaf met Kerstmis. Kerstmis was toch ook
in Nederland al een ‘geeffeest’ geworden. De media speelde hier ook
leuk op in, door Santa Claus op de voorgrond te schuiven. De
winkelbedrijven begonnen al met kerstversiering voordat Sinterklaas in
het land was. Veel winkelbedrijven sloegen zijn feest zelfs helemaal
over.

Santa Claus waaide over uit Amerika
Het liet dan ook niet lang op zich wachten eer er tegenbewegingen in
het leven werden geroepen. Veel columnisten klaagden over de teloorgang
van een traditie, -de enige waarmee Nederland zich onderscheidde binnen
het intergerende Europa en de snel om zich heen grijpende Amerikaanse
massacultuur. In 1990 werd het Sinterklaas Promotie Team opgericht, in
1991 de actiegroep Redt de Sint en in 1993 kregen we de Nederlandse
Sinterklazen Vakbond en het Nationaal Sint-Nicolaas Comité.
Ook heden ten dage worden er nog verenigingen en stichtingen in het
leven geroepen, waaronder de Stichting Vrienden van Sinterklaas.
Gelukkig laten deze en vele andere sinterklaasorganisaties met hen
zien, dat Sinterklaas en Zwarte Pieten absoluut gelijken zijn en dat
'zo zwart als roet' niets te maken heeft met huidskleur.
En het lijkt er gelukkig op dat het sinterklaasfeest nog een lang leven beschoren zal zijn.

|